YouTube Monetization tjen penge på dine videoer med reklamer

Hvordan tjener jeg penge med YouTube Monetization?

Når din kanal opnår en hvis størrelse, så kan du ansøge godkendelse til monetization. Det betyder at du får adgang til at kan vise reklamer på dine videoer, hvor du bliver betalt en del af reklameindtægterne. Derudover kan du muligvis også tjene penge fra YouTube Premium visninger og betalte kanal medlemskaber.

Hvis du streamer, så er der også en mulighed for at tjene penge på Super Chat, hvor folk betaler for at fremhæve en besked i din chat. Der er mange måder at tjene penge på youtube, men i den her artikel fokusere vi på reklameindtægterne.

Hvordan bliver jeg godkendt til monetization på YouTube?

Når du starter en YouTube kanal, så har du ikke adgang til særlig mange funktioner. Du kan vælge at bekræfte din konto med et telefon nummer, og så får du adgang til alt andet end monetization. Når din kanal er stor nok til at kan ansøge, så burde YouTube automatisk sende dig en email.

  1. YouTube Monetization
  2. YouTube Super Chat & Super Stickers
  3. YouTube Premium Revenue
  4. YouTube Merchandise Shelf
  5. YouTube Community Members

YouTube Monetization, Super Chat, Super Stickers og Premium Revenue kræver at du har 1.000 abonnenter på din kanal, og dit indhold har 4.000 sete timer over de sidste 12 måneder. YouTube Merchandise Shelf kræver at din kanal har 10.000 abonnenter, og Community Members kræver 30.000 abonnenter. I tilfældet at kravende ændre sig, kan du se aktuelle krav her.

Ansøgningen blive manuelt gennemgået, og har vist sig ustabil. Hvis man kigger rundt på internettet, så kan godkendelsen tage alt fra 4 timer til 4 måneder. Indtil godkendelsen er gennemført, så kan du ikke tjene penge gennem YouTube’s egen monetization.

Hvad former for reklamer kan jeg vise på min YouTube kanal?

Når du er blevet godkendt til at vise reklamer på dine videoer, så er det tid til at sætte reklamerne ind. Du kan vælge at lade YouTube sætte reklamerne ind automatisk, så du ikke skal gøre noget. Her skal du bare være opmærksom på, at reklamerne på forkerte tidspunkter kan bryde seerens fokus eller interesse.

Der er flere forskellige måde at integrere reklamer på dine videoer på. Her får du et overblik over de forskellige former for reklamepladser og hvordan det påvirker seeren af videoen. Du kan læse Googles egen forklaring her, hvor vi har lånt billederne fra.

FremvisningNavn & Beskrivelse
YouTube Monetization DisplayannoncerDisplay Ads
Banner reklamer ved siden af din video, som kun vises på computere.
YouTube Monetization - OverlejringsannoncerOverlay Ads
Banner reklamer der popper op på videoen, som kun vises på computere.
YouTube Monetization - spring over annoncerSkippable Video Ads
Video reklamer der udfylder videopladsen, og kan springes over efter 12 sekunder.
YouTube Monetization spring ikke over annoncerNon-Skippable Video Ads
Video reklamer der udfylder videopladsen, og kan ikke springes over. Typisk 10-20 sekunder lange.
YouTube Monetization - spring ikke over annoncerBumper Ads
1-2 video reklamer der udfylder videopladsen, og kan ikke springes over. Begge videoer kan være op til 6 sekunder.
YouTube Monetization kortSponsored Cards
En list med produkter eller ligende, som har relevans for indholdet af videoen, baseret på titel og beskrivelse.

Hvor meget kan jeg tjene på mine YouTube videoer?

Google og YouTube har et af de bedste reklameplatforme i verdenen, som er i stand til at vise reklamer ud fra søgningen, indholdet og brugerens interesser. Det er derfor ikke nogen overraskelse at den primære indtægtskilde på YouTube er fra reklamer. I forhold til hvad du kan tjene, så er der 3 begreber du skal kende.

  • CPC – Cost Per Click – Hvor meget du tjener når en person klikker på reklamen før YouTube gebyr.
  • CPM – Cost Per Mille (Tusinde) – Hvor meget du gennemsnitligt har i omsætning per 1000 viste reklame eller YouTube Premium visninger før YouTube gebyr.
  • CPR – Click-Through Rate – Hvor mange mennesker der ser din reklame, og klikker ind på den.
  • RPM – Revenue Per Mille (Tusinde) – Hvor meget du gennemsnitligt har i omsætning per 1000 viste reklame eller YouTube Premium visninger efter YouTube gebyr.

Det er ikke alle vores besøgende, som ser reklamerne. Der skal nemlig gå 7 minutter mellem hver reklame, så hvis din video er under 10 minutter, er der en risiko for, at ingen reklamer bliver vist. Derudover er der besøgende med Ad-blockers, hvor vi heller ikke kan vise vores reklamer.

Der er en lang række kriterier, som afgøre hvor meget du kan tjene på dine youtube videoer, lige fra hvem der ser din video til hvem der køber reklamepladsen. Her får du 5 kriterier, som blandt andet er med til at afgøre dine reklameindtægter.

  1. Hvilken kategori udgiver du videoen under?
  2. Hvilke demografer og sprog er videoen tilegnet?
  3. Hvor annonce-venligt er indholdet af din video?
  4. Hvor meget byder selskaberne på dine søgeord?
  5. Hvor mange reklamer kan du vise i løbet af din video?

Der er ikke nogen måde at give et bestemt svar på, hvor meget du kan tjene. Du kan tjekke Google Adwords Keyword Planner, og se hvor meget virksomhederne betaler for bestemte søgeord. Det kan man blandt andet bruge til at optimere ens reklameindtægter, men man kan ikke afgøre præcist hvor meget man vil tjene for forhånd.

Hvis du mener jeg er forkert på den, så ser jeg frem til at se din metode i kommentarene under!

MrBetaSkull

Blev introduceret for YouTube i 6 klasses EDB timer, hvor efter jeg brugte meget tid på at være fascineret over videoer på internettet. Senere opdagede jeg JustinTV, som idag er Twitch. Synes udviklingen er spændende!
Indholdsfortegnelse

Læs videre her

Eller læs og skriv kommentare under

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *