Livestreaming den uredigeret verden

Livestreaming – En uredigeret verden

Livestreaming giver dig adgang til en uredigeret virkelighed, som man oftest ikke finder når man ser videos.

Du åbner en livestream, og kan med få sekunders forsinkelse se, hvad der sker på den anden side. Billedet viser en direkte refleksion af, hvad der sker ved afsenderens side. Når først det er fanget på kamera, er der ingen mulighede for at tage det tilbage, censorer eller redigere det væk. Dem som ser med har allerede oplevet hvad der er sket.

Det er ikke ligesom at optage video material til en video, hvor man bagefter kan redigere indholdet. Livestreaming svarer til at se direkte TV, hvor seeren kan sidde foran skærmen, og grine af tekniske fejl eller hvis værten dummer sig. I modsætning til TV programmer, så er det sjældent at den moderne livestreamer øver sig på et fastlagt program.

Hvordan startede livestreaming?

For at få et indblik i hvordan livestreaming, som vi kender det idag, startede ud. Så skal vi en tur tilbage til slutningen af 2006. Her startede udviklingen af en hjemmeside ved navnet Justin.tv, hvor planen var at man ville livestreame basketball kampe. I starten a 2007 åbnede det siden op, så man kunne oprette en bruger og livestreame sit webcam. Det krævede ikke en bruger at se disse livestreams, kun hvis man ville chatte eller livestreame selv.

Siden udviklede sig hurtigt, da youtube personligheder begyndte at streame for sine fans. Det var en god måde at skabe en 2-vejs kommunikation, da man havde en mere direkte samtale mellem livestrameren og seeren. I 2008 udvidede hjemmesiden sig med kategorier, hvor man begyndte at se musikalsk og gaming-relateret indhold.

I starten var det meget normalt at stream sin gaming, ved at pege sit webcam imod skærmen. Lyden var ikke super god og billede kvaliteten viste oftere refleksioner fra skærmen end spillet selv. I 2010 fyldte gaming indholdet så meget, at de startede med at udvikle en separat hjemmeside med fokus på spil indhold.

Twitch i starten, livestream tjeneste

I 2012 udkom første udgave at hjemmesiden Twitch.tv, som hurtigt blev udbredt i gaming og e-sport universet. I 2014 var tjenesten så stor, at Amazon opkøbte Twitch for lige knap en milliard dollars. Amazon har siden hen udviklet Twitch til den platform og tjeneste vi kender idag, som verdens største livestreaming tjeneste.

Hvad er streaming idag, i 2020?

Idag er livestreaming meget større end man først tror, hvis man ikke har fulgt det i et par år allerede. E-sport ogstreaming har gået hånd i hånd i flere år, da man ikke så e-sport som tv-materiale. Idag kan man se store Counter-Strike turneringer på TV2 Zulu, specielt hvis danske hold som Astralis eller North spiller. Faktisk er e-sport så stort, at man forventer det kommer op på 2. pladsen under NFL på listen, over sport med fleste tilskuere.

Ud over at man oftest ser e-sport på streams, så er der også meget andet indhold at komme efter. Måske er du interesseret i at se det nyeste spil på markedet, eller lærer mere om det spil du selv spiller. Hvis spillet er populært, så er der typisk også nogen som spiller det på livestream.

Hvis du vil se noget som ikke er gaming relateret, så kan du også finde det man kalder IRL, hvor folk viser deres hverdage, laver mad eller holder live podcasts (eller vodcasts, når der er også billede på). Inden for det seneste halve år er musik branchen også vokset inden for livestreaming, specielt under Covid-19 lockdown. Faustix arrangerede for eksempel CovidHagen, en livestream koncert, istedet for at folk skulle møde op personligt.

Se live indhold på flere platforme

Med udviklingen er der kommet flere platforme, som tilbyder at håndtere dit indhold. Du kan derfor bruge flere hjemmesider end blot Twitch. Det er blevet så udbredt, at det ikke kun bruges i private sammenhænge idag, men også af virksomheder i B2B (Virksomhed til Virksomhed) sammenhænge.

Hvis du fortrækker at bruge Youtube, så er det ikke unormalt at større kanaler også afholder live begivenheder. Derudover havde Microsoft også platformen Mixer, som i midten af 2020 blev Mixer fusioneret med Facebook Gaming. Det har ledet nogle personligheder til at vil starte en ny platform, som vi endnu ikke har meget information omkring.

Ud over de 3 store platforme som Twitch, Youtube og nu Facebook Gaming. Idag er der også livestreaming på sider som Instragram, Periscope, UStream, Linkedin og Reddit. Det er derfor med sikkerhed, at livestreaming kommer til at spille en større rolle i fremtiden, både som underholdning, men også som erhverv. Spørgsmålet er bare, hvordan det kommer til at fungere og blive adskilt.

Statistikker, hvor stort er det?

  • Twitch havde gennemsnitligt 56.000 live kanaler i Marts, 2020
  • Twitch havde gennemsnitligt 1,44 millioner seere i Marts, 2020
  • Twitch havde 3,8 millioner unikke live kanaler i Februar, 2020
  • Facebook oplevede 2,5 milliarder aktive brugere se live indhold i 2018
  • Facebook livestreams udgøre cirka 20% af deres video indhold 2019
  • Livestreaming kan udgøre op til 17% af internet trafikken i 2022, hvis det fortsat gror som nu, ifølge CISCO
  • Studie i USA viser at 44% ser mindre TV på grund af livestreaming indhold på internettet
  • E-sport livestreaming er opgjort til at udgøre en handels værdi af 1 milliard dollars

Der er så mange former for statistikker omkring livestreaming, at det kan være overvældende at kigge på. Hovedsageligt er pointen, at industrien er kæmpe stor, og stadigt vokser løbende. Det er ikke for sent at hoppe med på vognen, men kan være svært at trænge igennem uden en plan. Hvis du er interesseret i at starte din egen livestream, så anbefaler jeg at du læser med her på siden!

MrBetaSkull

Blev introduceret for YouTube i 6 klasses EDB timer, hvor efter jeg brugte meget tid på at være fascineret over videoer på internettet. Senere opdagede jeg JustinTV, som idag er Twitch. Synes udviklingen er spændende!
Indholdsfortegnelse

Læs videre her

Eller læs og skriv kommentare under

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *