Kan YouTube SEO give dig flere visninger

Få flere visninger med YouTube SEO (2020)

Ved at anvende YouTube SEO, kan du frembringe dit indhold i søgeresultaterne, så flere mennesker ser dine videoer på bestemte søgeord.

YouTube er verdens anden største søgemaskine på internettet, hvilket kan gøre YouTube SEO relevant for at blive set. Den deler mange funktioner fra Google søgning, hvilket ligger op til at man kan optimere sine videoer imod søgeresultater. Kort sagt kan forøge chancerne for at folk ser ens videoer, ud fra hvad folk søger på.

YouTube er gavmild til at vise dine videoer til folk, som allerede har set en af dine videoer, selv om de ikke abonnere på din kanal. Søgemaskine optimeringen er med til at gøre dit indhold synligt, når folk søger efter dit slags indhold.

Hele formålet med YouTube SEO er at få videoen frem til potentielle seere, herefter er det op til dig at fange opmærksomheden med miniature billedet. Derefter kræver det at du vedligeholder brugerens interesse og opmærksomhed, så de ser mest muligt af din video.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for “Search Engine Optimisation”, altså “Søgemaskine optimering” på dansk. Konceptet går ud på at man opstiller sit indhold på en måde, som får søgemaskinerne til at vise indholdet højere oppe i søgeresultaterne. På samme måde kan man optimere sine videoer til at blive vist højere på søgninger, hvilket vi kalder YouTube SEO.

YouTube Analytics - Typer af trafikk kilder - YouTube SEO

Hvordan finder man søgeord?

Når du har lavet din video, så er det tid til at finde søgeordene, som man forventer folk skal finde videoen med. Det skal selvfølgelig være søgeord som er relevant for videoens indhold og hvad man får ud af at se videoen. Der er flere forskellige måder, hvor på man kan finde søgeord, hvor du opnår effektiv YouTube SEO værdi.

I den her artikel tager vi et kig på 2 løsninger, som begge er gratis at bruge. De kan være med til at give dig inspiration og ideer til søgeord, som du kan bruge i dit eget indhold.

Hvordan finder man søgeord med Google Adwords Keyplanner?

Når du åbner siden til Google’s Adwords Planner, så får du en introduktion af dens funktioner. Det her værktøj er oprindeligt lavet til at finde søgeord til reklamer på både Google og YouTube. Heldigvis kan vi også bruge værktøjet til at finde ud af hvad folk søger efter!

Første gang du åbner siden, bliver du introduceret for en kort gennemgang. Her viser den hvordan du søger på et ord og kommer igang. Hvis du ikke får den introduktion, eller ikke har brugt værktøjet i noget tid. Så får du en kort gennemgang her.

Google Adwords Keyword Planner Forside

Når du kommer ind til den her side, så skal vi ind på sektionen til venstre “Find frem til nye søgeord”. Her kan du indtaste et eller flere ord, som du gerne vil se informationer om. Inde på siden ser du hvor populært et søgeord er, hvor mange søgninger det har, og om nogen betaler for at vise reklamer på emnet.

Hvordan finder jeg søgeord med Keyword Tool?

Keyword Tool er et system som løbende analysere YouTube og indhenter søgeord. Hvis du kun vil finde inspiration til søgeord, så er den gratis udgave et fantastisk værktøj. Her laver vi samme søgning som før, og søger på Fall Guys.

Keyword Tool Search Fall Guys

Her får du en lang liste over alverdens forskellige søgeord. Du kan se at vi på dansk har 396 unikke søgeord, som vi kan bruge til vores YouTube SEO. Bare ved at kigge på de første par rækker, så kan vi se at folk gerne vil se Fall Guys videoer på dansk. De vil også gerne se nogle vilde knockouts, wins, fails og rage (raseri). Der er altså bred varietet på hvad folk vil se i Fall Guys.

Search Intent, hvad leder folk efter når de søger?

Når vi søger efter noget, uanset hvilken platform du er på, så har vi en intention med søgningen. Google og YouTube er rigtig god til at analysere hvad folk søger på og hvad format indhold de klikker ind på. Heldigvis kan vi finde ud af hvilket format folk leder efter, ved selv at søge efter indhold der ligner vores. Her har formatet indflydelse på hvor effektiv vores YouTube SEO vil være.

  • Leder brugeren efter inspiration?
  • Leder brugeren efter anbefalinger eller top lister?
  • Leder brugeren efter guides, gennemgange eller opskrifter?
  • Hvad leder brugeren efter, og i hvilket format?

Hvis du søger efter sminke, så søger du sikkert efter ligende produkter, kvaliteten af produktet eller specifik information omkring produktet. Søger du derimod efter Fortnite videoer, så leder du nok efter vilde bygge-kampe, høje drabs tal eller i skrivende stund Fortnites kamp imod Apple.

Virker SEO udenfor YouTube?

Søgemaskine optimering er primært en ting ved de store søgemaskiner. Det vil sige at effekten primært virker på Google, YouTube, Bing og Yahoo. Steder som analysere hvad du søger efter i forhold til at vise relevante opslag for dig.

YouTube SEO opnår dog sin største effekt på Google og YouTube selv. Der er forskellige analyser, som viser at Youtube videoer har op til 15 gange større søgeværdi på Google, end normale tekst-baserede hjemmesider.

Google søgning - hvordan lægger jeg makeup

Hvis du søger efter noget på Google, som du får mere ud af at se visuelt. Så er der en stor chance for, at du bliver introduceret for YouTube videoer, tæt på toppen af din søgning. For at give et eksempel, så søgte jeg efter hvordan man lægger makeup. Måske din makeup video kan erstatte en af de 3 viste videoer på billedet med lidt YouTube SEO!

Hvordan fungere YouTube SEO i praksis?

Hvis du stadig ikke helt er med på, hvordan man udføre magien bag søgemaskine optimering, så lad os snakke lidt om opsætningen. Når du har en video, som du lægger op på YouTube. Så skal du udfylde udfylde en titel og en beskrivelse. Det er de 2 steder, hvor du skal forsøge at integrere dine søgeord, på en måde som giver mening.

Titlen på dine videoer kan være 100 tegn langt, men den forkortes ned til 55-60 tegn i snævre områder, som for eksempel inde på en videoside. Jo vigtigere et søgeord er, des tidligere bør du forsøge at få det ind i titlen.

DrDisrespect vs PewDiePie - Fall Guys YouTube Video

Beskrivelsen på dine videoer kan være helt op til 5000 tegn langt, men det er kun de første 130 tegn som vises i søgeresultaterne. Du bør derfor altid skrive en dedikeret beskrivelse her, som fortæller søgeren hvad videoen handler om. Under selve videoen fremvises der 300 tegn, eller op til 3 linjers tekst, indtil brugeren skal trykke “vis mere”.

Selve søgemaskine optimeringen lægger i ordvalget i din titel og beskrivelse. Ved forsigtigt at vælge ordene du bruger, kan du opnå vægt på bestemte ord i søgeresultaterne. Det tager lidt tid at forstå hvordan man bruger ordene til egen fordel, så i starten anbefaler jeg at du tjekker Analytics.

Du kan finde ud af hvilke søgninger folk har fundet din video fra, ved at gå ind i “Analytics”, herinde “Rækkevidde”, og så scroll ned til “Trafikkilde: YouTube-søgning”. Du kan løbende opdatere og ændre ordvalgene, for at se om du får mere eller mindre trafik. Nogengange er det ikke et problem at blive vist i søgeresultaterne, men at fange søgerens opmærksomhed.

Hvordan anbefaler YouTube at man optimere sine videoer?

Hvis du åbner YouTube’s egen kursus “Get discovered“, som på engelsk omhandler at blive opdaget på youtube, så har de lavet nogle informative punkter. Kursuset er desværre ikke udgivet på dansk. Jeg har oversat punkterne til dansk, så du også kan få værdi af dem.

  • Sørg for at hver video har en unik beskrivelse. Det gør det lettere at finde videoen gennem søgning og hjælper det med at skille sig ud fra lignende videoer.
  • Brug de første par tekstlinjer til at forklare, hvad videoen handler om at bruge søgevenlige søgeord og naturligt sprog.
  • Brug resten af teksten (hvad der vises, når de klikker på “Vis mere”) for yderligere information, som hvad din kanal handler om, sociale links osv.

Derudover har de lave en sektion omkring at skrive søge optimeret tekster.

  • Beskriv indholdet af din video ved hjælp af naturligt sprog – ikke kun en strøm af nøgleord.
  • Sæt de vigtigste nøgleord i starten af din beskrivelse.
  • Udvælge 1-2 søgeord, der beskriver din video, og præsenter dem tydeligt i både din beskrivelse og titel.
  • Brug Google Trends og Google Ads Keyword Planner (Eller Keyword Tool) til at identificere populære nøgleord og deres synonymer.
  • Undgå irrelevante ord i din beskrivelse, fordi det skaber en dårlig seeroplevelse og kan være i strid med vores politikker.

Hvis du er godkendt til at “monetize” dine videoer, altså til at vise og tjene penge på reklamer. Med YouTube SEO kan du fokusere dine søgeord imod højere betalte ord, så du får mere ud af reklamerne på din kanal. Her får du mere brug for Google Ads Keyword Planner, hvor du kan se hvad søgeordene typisk bliver købt for. Vi kommer mere ind på at optimere reklameindtægterne i en anden artikel!

Opsummering, er YouTube SEO tiden værd?

Hvis du har planer om at lave youtube videoer, så kan det være en god ide at sætte sig ind i grundlæggende søgemaskine optimering. Du opnår ikke nogen effekt af et genialt miniature billede, hvis din video ikke når ud til folk. Med over 2 milliarder besøgende om måneden, så er der kamp om at ligge øverst og at blive vist frem.

Omvendt får du ikke nogen effekt af god YouTube SEO, hvis titlen og miniature billedet ikke fanger folks interesse eller opmærksomhed. Heldigvis kan du opdatere og optimere begge dele løbende, så du har altid en chance for at deltage i konkurrencen om at blive set.

Derudover kan du også opnå flere visninger fra andre søgemaskiner, dog primært Google, så du kan hente visninger udenfor YouTube. Hvis du ikke har en kanal som regelmæssigt kommer på “trending”, eller har indflydelse på folks feed, so bliver måske kun sendt ud til allerede abonnenter.

Hvis du leder efter det simple svar, så er det altid tiden værd, når du lærer at bruge det til din fordel. Indtil du har de grundlæggende principper på plads, vil du ikke opnå den fulde effekt af at optimere dine søgeord. Måske vil du slet ikke få noget ud af YouTube SEO i starten.

MrBetaSkull

Blev introduceret for YouTube i 6 klasses EDB timer, hvor efter jeg brugte meget tid på at være fascineret over videoer på internettet. Senere opdagede jeg JustinTV, som idag er Twitch. Synes udviklingen er spændende!
Indholdsfortegnelse

Læs videre her

Eller læs og skriv kommentare under

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *